Hei!
Näin hiihtoloman jälkeen on hyvä hetki pysähtyä tarkastelemaan oppilaan koulunkäyntiä ja mahdollisia poissaoloja. Välillä kouluun paluu voi loman jälkeen tuntua vaikealta. Sen vuoksi sekä huoltajien että koulun henkilöstön kannattaa kiinnittää huomiota koulunkäynnin haasteita ennakoiviin merkkeihin, joita ovat muun muassa
- Haluttomuus lähteä kouluun
- Vaikeus palata kouluun loman, viikonlopun tai sairauden jälkeen
- Myöhästely tunneilta
- Poissaolot erityisesti sellaisina päivinä, jolloin on koe, esitelmä tai tietyn aineen oppitunti
- Poistumiset kesken oppitunnin tai koulupäivän
- Useat luvattomat poissaolot
- Lisääntyneet käynnit kouluterveydenhoitajan luona
- Lisääntyneet psykosomaattiset oireet esim. päänsärky, vatsakipu
- Jatkuva yhteydenpito kotiin koulupäivän aikana.
Alttiutta poissaoloihin lisäävät esimerkiksi sairastuminen, muuttuneet olosuhteet kotona, ikävät tapahtumat omassa elämässä tai lähipiirissä, koulun vaihdos sekä nivelvaiheet, kuten siirtymä alakoulusta yläkouluun. Myös yksinäisyys tai kiusatuksi joutuminen lisäävät poissaolojen riskiä. Yhteistyö kodin ja koulun välillä on avainasemassa, jotta epäasiallinen käytös saadaan loppumaan ja kaikilla on turvallinen olo koulussa. Tarvittaessa tilanteeseen voidaan pyytää opiskeluhuoltopalveluiden tai koulun ulkopuolisten toimijoiden tukea.
Mikäli jokin asia lapsenne koulunkäynnissä, oppimisessa tai hyvinvoinnissa mietityttää, olkaa matalla kynnyksellä yhteydessä luokanopettajaan tai -ohjaajaan.
Lisätietoja: Tiia Thil, Yhteisessä koulussa -hankekoordinaattori, [email protected], p. 050 564 3052
Lähde: Koulua käymättömät oppilaat. Pieni opas koulunkäynnin tueksi.
Offentligt, till lärare, till studerande, till personalen, till vårdnadshavare och för direktionen